Interview met tangodansleraar Hugo Buiten
Tangodansleraar Hugo kwam als professioneel klassiek gitarist en liefhebber van de muziek van Astor Piazzolla in aanraking met de Argentijnse tango. Hij danst al 30 jaar en geeft regelmatig workshops.
Zijn tangoschool Cuartito Azul (Het Blauwe Kamertje, naar een tango uit 1937) in Rotterdam is met ca. 400 leerlingen zelfs één van de grootste van Nederland.
Hugo is daarnaast liedjescomponist van Nederlandstalige popnummers die te beluisteren zijn met hemzelf als popgitarist en -zanger.
Hij geeft de workshop samen met Regina Lerma (niet op de foto).
Wat trekt jou aan in de tangodans?
De muziekstijl is heel mooi. Het is gecomponeerde muziek, net als klassiek, maar dan veel korter. Het zijn korte pareltjes van een minuut of 3 met allerlei lagen en vaak poëtische teksten.
De tangodans is, in tegenstelling tot de uitgeschreven noten, geïmproviseerd. Geen enkele volgende stap staat vast. Er zijn logische fysieke ontwikkelingen, maar alles kan op elk moment. Mits je geoefend bent.
Toch is dat ook iets wat ik cursisten vanaf het begin al meegeef en aanleer.
Wat kenmerkt jou als dansdocent?
Mijn humor. Ik maak graag grapjes die gerelateerd zijn aan wat er op dat moment in de les gebeurt. Het brengt een lach en daarmee ontspanning. Daardoor verloopt de les – en de dans – soepeler.
En los daarvan zijn kenmerken: mijn muzikaliteit en mijn kennis en ervaring als tangodanser.
Wat kunnen de workshopdeelnemers verwachten?
Improvisatie. Als het niet vaststaat: hoe weet de volger dan wat de leider hierna wil? De rolverdeling is belangrijk. De leider – meestal een man – bedenkt het plan en moet weten hoe hij dat overdraagt op de volger, meestal een vrouw.
Ik focus op de dans; de muziek komt zijdelings aan bod. En dan richt ik me vooral op hoe je de zinstructuur kan inzetten om je dans meer muzikaal gevoel te geven.
Ook richt ik me op fysiek bewustzijn. Dat klinkt heel simpel en logisch, maar in de praktijk blijkt veel aandacht daarvoor toch nodig. Het is noodzakelijk om elkaar te kunnen snappen als leider en volger. Hoe sta je zo correct mogelijk, als mens die gewend is veel te zitten en te hangen? Hoe wissel je op een duidelijke en soepele manier je gewicht van het ene op het andere been, zodat de ander je kan volgen? Dat doe je vaak onbewust als je staat te kletsen. Maar dat dan bewust inzetten, is vervolgens nog best lastig.
Meedoen?
Wil je meedoen met de miniscratch ‘Misa Tango’? We zien je graag uiteraard. Meld je dan aan ⇒ via dit formulier.
Wil je de dansworkshop van Hugo volgen? Geef dat dan aan op het inschrijfformulier. (Je kunt je ook opgeven voor het alternatief.)