Wat klanten zeggen

“Een hele dag in een muziekbubbel zitten is zo heerlijk”

Bart Jan Schrijver deed in oktober 2022 mee met de Evensongdag. “Samen met mijn vader. We staan bij zulke projecten altijd naast elkaar in de bassectie.” Bart Jan zong vroeger veel en kende Leo Rijkaart al uit die tijd. “Een fijn persoon om mee te werken. Wat hij organiseert, is altijd goed. Maar omdat ik nauwelijks meer tijd had voor mijn zangliefhebberij, ben ik ermee gestopt. Een project dat maar één dag duurt, past daarom heel goed bij mij op dit moment.”

Een dag bezig zijn met evensongs – dat stond al een tijd op Bart Jans verlanglijst. “Ik kende dit soort muziek een beetje en toen ik een keer in een klooster verbleef, deed ik ook mee met de evensongs. Ik vond dat leuk en wilde me erin verdiepen, dus deze workshop kwam als geroepen. Het was een voedende dag, heel fijn om in een bubbel te zitten met onbekenden en bezig te zijn met muziek. En om zo de dagelijkse dingen even te vergeten.”

Een zeer lichte kritische noot: het programma was net te vol. “Er zat een iets te moeilijk werk bij dat met de beschikbare tijd niet lekker genoeg uit de verf kwam. Een iets minder vol programma zou fijner zijn. Dan wordt het voor mij een nog mooiere zangervaring.”

De vooraf toegestuurde muziek, de extra voorbereidende ochtend, de mooie locatie waar Bart Jan met zijn vader in de pauze wandelde en de lichte spanning van de eindpresentatie maakten de dag een zeer fijn geheel.


“Als je één keer mee op reis geweest bent, blijf je fan”

“De Moskou-reis in 2019 was mijn 14e muziekreis. Ik ga al sinds de eerste reis mee, dat was in 2005. Ik heb er maar één gemist. Niet vrijwillig – ik was ziek.

De reizen van het Randstedelijk Zanginstituut zitten goed in elkaar. Leo koopt niks in bij grote organisaties, maar zoekt alles zelf uit. Hij vertelt één avond over het leven en werk van de componist die tijdens die reis centraal staat, een andere avond bespreekt hij diens werk en laat de muziek ook horen. Een derde avond vertelt hij over tijdgenoten, vooral schilders. We bezoeken dan ook vaak een museum. En we zingen ook zelf werken van de ‘centrale’ componist. We sluiten aan bij wat er te doen is in zo’n stad: een concert of opera. Dus eigenlijk is het een kunstreis; het is meer dan een muziekreis.

Ik ben al die jaren met heel veel plezier meegegaan. Een reis is nooit hetzelfde. Soms ga je naar dezelfde stad, maar staat een andere componist centraal; een andere keer is het dezelfde componist, maar bezoek je andere plekken. Dat maakt het leuk en afwisselend. En natuurlijk leerzaam. Het is gewoon héérlijk, echt fantastisch! En ook leuk: je leert steeds nieuwe mensen kennen. Het is ook heel gezellig.

Als je één keer mee geweest bent, blijf je fan.”

Riet Olivier


“Een reis is nooit twee keer hetzelfde”

“Ik ben in 2019 meegeweest naar Hildesheim en daarvoor ook al twee keer naar Celle. Een reis is nooit twee keer hetzelfde. De muziek die we gaan zingen is dan weer heel anders en de excursies ook.

Ik vind de afwisseling heerlijk. Ik zing graag, maar vind het ook fijn om andere dingen op cultureel gebied te doen. Wat ik verder leuk vind aan deze reizen, is dat er mensen meegaan die ik ken, maar dat ik ook weer nieuwe mensen uit heel Nederland ontmoet. Het is een uitdaging om met elkaar in een paar dagen toe te werken naar de uitvoering.

Het is trouwens best pittig: je repeteert ‘s ochtends en ‘s avonds en krijgt ook stemvorming van Hans Christian. Leo vertelt daarnaast altijd iets over de muziekgeschiedenis van de stukken die we zingen. En dan ‘s middags die excursies, waarbij we leren over de kunst en architectuur van de stad en de omgeving. Aan het einde van de dag praten we gezellig na.”

Ria Schuijt


“De Misa Tango-scratch was een topdag”

“Het was een topdag; héél erg leuk. Voor mij werkte het goed dat we eerst twee zangblokken hadden, daarna de dansworkshop – voor anderen de lezing – en daarna nog ’n zangblok. Ik bedoel: je komt om te zingen, dus logisch en fijn dat de dag daarmee begint. Maar het is óók heel fijn om na de lunch te bewegen. In een ander gebouw, wat ook weer wat dynamiek gaf. De organisatie was gewoon goed, maar niet overgeorganiseerd. Je kon zelf bepalen wat en waar je ging lunchen. Je wordt als volwassene behandeld, terwijl er wel goed voor je gezorgd wordt; heel prettig.

De dirigente, José Doodkorte, heeft ook zeer bijdragen aan het prettige gevoel dat ik aan deze dag overgehouden heb. Ze was heel rustig en ik had bewondering voor hoe ze rustig blééf. Het klonk in het begin best wel wat chaotisch. Iedereen had thuis natuurlijk z’n eigen partij gestudeerd, maar dan komt opeens alles samen en denk je: ‘Wat gaat dit worden?!’ Ik begon te twijfelen of ik m’n eigen partij wel aankon. Maar José stuurde ons er gewoon soepeltjes doorheen; dat gaf veel vertrouwen. Het bleef om het plezier in de tangomuziek gaan; ik ervoer geen druk om aan het einde van de middag iets perfects neer te zetten. Het was teamwerk tussen koor en dirigent in een erg fijne sfeer.

Ik kende de Misa Tango niet. Ik ben wel vertrouwd met tangomuziek en de specifieke ritmen, maar niet met dit stuk. Toen ik het in de nieuwsbrief las, dacht ik: ‘Leuk! Onbekend, ik ben benieuwd’. De dansworkshop was leerzaam – je leert op elkaar vertrouwen en je leert over leiden en volgen – en was voor mij vooral plezierverhogend voor de rest van de dag. Fijn om zo’n speels element erin te hebben. En ook gaaf om te merken dat je in maar drie kwartier zo veel kan leren! Leuke docenten trouwens, met humor, maar ook serieus in hun vak.

Toen we aan het einde van de dag na onze presentatie de zaal uitkwamen, stonden de hapjes al klaar op een gezellige plek met leuke opstelling. Dat was heel verwelkomend.

Bedankt voor deze fijne dag.”

Gepke Vermeiden


“In elke reis zit iets bijzonders”

“Wat ik altijd weer vertel wanneer ik mensen de reizen van Leo aanbeveel: ‘Er wordt altijd bij gezongen op speciale plekken. Zoals het Onze vader van Tsjaikovski bij diens graf in St. Petersburg.’ Een goede tweede was dat we Griegs huis bezochten in Bergen en zongen bij Griegs graf. Zulke plekken doen iets met je. Maar in elke reis zit wel iets bijzonders.”

Piet Zuijdwijk | oud-leraar klassieke talen en oud-rector


“Ik durf nu meer te zingen in het openbaar”

“Een vriendin nam me mee naar het Badkamerkoor om haar 60e verjaardag te vieren. Ik wist niet wat ik kon verwachten en dat maakt mij altijd onzeker, daardoor zag ik ertegenop. De sessie was gelukkig heel ontspannen. Dat kwam door de manier waarop Maria [Rosenmöller – red.] lesgaf. Ze zorgde voor een ontspannen sfeer en gaf regelmatig aan dat het niet erg was wanneer je het zingen moeilijk vond. Het heeft zelfs een positief resultaat opgeleverd: ik durf meer te zingen in het openbaar. Muziek ontspant en geeft rust in je hoofd. Het is heerlijk om samen te zingen. Je wordt er vrolijk van. Ik raad het Badkamerkoor dan ook zeker aan anderen aan.”

Alice


“Scratch was prima geregeld, maar voor mij te massaal”

“Anderen waren zo enthousiast over de Messiah-scratch, dat ik het ook wel wilde proberen. Het was een muziekdag in de Sint Jan. Ik verwachtte een dag fijn te zingen en nieuwe muziek te leren. Dat laatste kwam uit, maar lekker zingen niet. Ik had lang geleden een scratch met populaire muziek meegemaakt en vond het te massaal. Ik hoopte dat dit bij de Messiah geen probleem zou zijn. Maar dat was het voor mij wél; ik vond het ook nu te massaal. Ik heb gemerkt dat ik niet van te grote zanggroepen houd. En dat de Messiah voor mij bovendien op een paar plekken te hoog was. Ik zou de scratchdagen aanraden aan mensen die van grote groepen en massieve stukken houden. Want het was verder prima geregeld.

Wat ik iedereen aanraad: het Badkamerkoor. Ik ben bijna vanaf het begin in Groenendaal bij het Badkamerkoor met Maria [Rosenmöller – red.] geweest en geniet daar altijd erg van.”

Hilda van Mansum


“Geweldige scratch met een inkijkje in de tango-way of living”

“Ik ben dol op zingen en meldde me daarom aan voor de miniscratch Misa Tango. Eerder deed ik al mee met het Badkamerkoor en de cursus Zang- en stemvorming.

Die Misa Tango leek me best moeilijk. Maar dat viel reuze mee, vooral door de inspirerende leiding door José [Doodkorte – red.] en door de algemene sfeer van alle deelnemers om er het beste van te maken. Het hielp ook dat het mannenkoor o.l.v. Leo [Rijkaart, eigenaar van het Randstedelijk Zanginstituut – red.] even van tevoren heeft mogen oefenen. Ik twijfelde vooraf ook of het haalbaar was om het hele werk in een dag in te studeren met alle deelnemers, maar door de repetitie met het mannenkoor was die twijfel wel weggenomen.

De miniscratch was een geweldige dag, waarop ik kennis heb genomen van voor mij onbekende prachtige muziek en een inkijkje kreeg in de tango-way of living. Ik zeg tegen iedereen: ‘Doe mee met een scratch!’ Het is ook erg stimulerend om deel te nemen aan andere activiteiten van het Randstedelijk Zanginstituut, door het enthousiasme voor het zingen van zowel leiding als van de deelnemers. Met elkaar zingen is gewoon leuk!”

Eric Sommer